Storify Feed Feedburner Facebook Twitter Flickr Youtube

ROS Lboard

Al Jazeera shuts English bureau after China visa denial

May 9, 2012

BEIJING: Al Jazeera has closed the China bureau for its English channel after Chinese authorities refused to renew its correspondent’s visa, marking the first time an accredited foreign correspondent has been forced to leave the country in over a decade.

Melissa Chan (left) had reported from Beijing for Al Jazeera’s English language channel since 2007, as well as maintaining a Twitter feed with more than 15,000 followers.

“China addressed this problem in accordance with laws and regulations. The media concerned know in their heart what they did wrong,” said Chinese Foreign Ministry spokesman Hong Lei at a regular briefing yesterday. He did not provide further details about the case.

“Our laws and policies are extremely clear. When you came to China, our relevant laws and regulations were explained to you.”

Chan declined to comment. The Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC), which Beijing does not recognise, said the decision to allow Chan’s accreditation to lapse came after they expressed dissatisfaction about some of Al Jazeera’s content, including a documentary produced overseas.

Al Jazeera has produced a number of critical programmes about China in recent years, including one examining the alleged use of prison labour to make products sold in Western markets.

The FCCC quoted Chinese authorities as saying that Chan, a US citizen, had violated unspecified rules and regulations.

“This is the most extreme example of a recent pattern of using journalist visas in an attempt to censor and intimidate foreign correspondents in China,” FCCC said.

Chan was a member of the FCCC board. The Qatar-based news broadcaster said it would continue to cover China and hoped to work with Beijing to reopen its bureau.

“We are committed to our coverage of China. Just as China news services cover the world freely, we would expect that same freedom in China for any Al Jazeera journalist,” the channel said in an emailed statement.

Al Jazeera’s Arabic language channel will continue to have a correspondent in Beijing. In Washington, the US State Department voiced dismay at China’s handling of the case.

“We are disappointed … in how the Chinese government decided not to renew her accreditation. To our knowledge, she operated and reported in accordance with Chinese law, including regulations that permit foreign journalists to operate freely in China,” said State Department spokesman Mark Toner.

He later said that the United States had raised the matter with Chinese officials.

In 1998, China expelled a Japanese and a German journalist, both accredited, in unrelated cases, accusing them of possessing state secrets. In 1995, authorities did not renew a German reporter’s accreditation, citing “aggressive, biased” reporting.

Unaccredited foreign reporters have been expelled more recently.

China requires all foreign journalists to renew their accreditation annually, while other business visas are typically multiple-year visas.

There are about 700 overseas or Hong Kong journalists working in Beijing.

- Reuters


Comments

Readers are required to have a valid Facebook account to comment on this story. We welcome your opinions to allow a healthy debate. We want our readers to be responsible while commenting and to consider how their views could be received by others. Please be polite and do not use swear words or crude or sexual language or defamatory words. FMT also holds the right to remove comments that violate the letter or spirit of the general commenting rules.

The views expressed in the contents are those of our users and do not necessarily reflect the views of FMT.

Comments